Vet du något om bilden?

I Hembygdsföreningens arkiv finns bilder som tyvärr är oidentifierade. Vår förhoppning är att någon sitter inne med upplysningar som kan berätta om personer, platser och kanske årtal. Använd gärna kontaktformuläret här på hemsidan och berätta om du upptäcker något intressant (ange gärna bildnumret).

Samtidigt vill vi uppmuntra dig att kontakta oss om du har intressanta bilder i din ägo. Du behöver inte lämna ifrån dig bilden/bilderna till föreningen, bara låta oss scanna av den och ge oss tillåtelse att publicera den.

Bild 1: Den här bilden har endast en anteckning. ”Lill John:s”, möjligen med anknytning till Spjutaretorp.

Bild 2: Bilden saknar helt upplysningar.

Bild 3: Läsarupplysning. Hittade ett ex. av bilden i ett album och på baksidan står Sixtus, Algot, Axel och Ture. Ture Johansson var född 1905 (Ture och Sixtus var bröder, de hade också en bror som hette John)”. Det står även ”Minne från Härlunda” på bildens baksida. Kent Ebbemyr.

Bild 4: Försvarsviljan verkar vara god men vilka är personerna i den lilla truppen?

Bild 5: Det skulle vara intressant att veta vilken den idoge bonden är.

Bild 6: Det här brobygget skulle vara intressant att veta mer om. Var, vilka och när?

Bild 7: En fantastisk bild från den 14:e augusti 1928. Anteckningen lyder: Sven Johanssons begravning. Karl Johansson var ”Vekastapräst”. Soldattorpet i Torbjörnahult. Vet du ytterligare något om bilden?

Bild 8: Den här bilden är tagen på Linkullens utedansbana någon gång på 1940-talet. Finns det någon som känner igen de unga damerna? Bilden ägs av Lilly Kroon.

Läsarupplysning: ”Jag tror att tjejen som står till höger är Lennarts (som väl startade Linkullen någon gång på 30–talet) dotter Eva”. – Gertrud Larsson.